my solemnization day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

Selasa, 10 Mac 2009

...salam maulidul rasul 1430H & selamat hari wanita...

Salam Maulidur Rasul 12 Rabiulawal 1430 Hijrah buat semua...

Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan salam Maulid Nabi...sempena bulan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW...Nabi kesayangan umat Islam...

"Ra" ertinya musim bunga. Ia penting bagi masyarakat Islam kerana Rasulullah lahir pada hari Isnin, 12 Rabiulawal Tahun Gajah. Lebih kurang kurun ke-3 Hijrah, umat Islam sering mensyukuri kelahiran Rasulullah ini dengan mengadakan majlis Maulidul Rasul dan membaca rawi kehidupannya (berzanji).

Nabi Muhammad turut diangkat menjadi rasul pada bulan ini, keluar dari Gua Thur untuk berhijrah ke Madinah pada 1 Rabiulawal dan akhirnya wafat pada hari Isnin dalam bulan Rabiulawal.

Di Melaka sambutan Maulidur Rasul agak meriah dengan adanya perarakan sambil berselawat, pertandingan marhaban, ekspo keagamaan di perkarangan Masjid Al-Azim, ceramah agama dan tidak ketinggalan artis jemputan seperti Rabbani dan Amy Search hadir bagi memeriahkan suasana Maulidur Rasul tahun ini.

Selama 3 hari bercuti, setiap hari saya menyelusuri Negeri Melaka untuk melihat bagaimana sambutan Bulan Dakwah yang diadakan di sini...nampaknya tidaklah hambar...saya memerhatikan keadaan sekeliling...walaupun dilanda keresahan gejala sosial muda-mudi di sini...tapi masih ada sinar Islam di jiwa anak-anak muda di sini...

Oohh tidak saya lupa untuk mengucapkan Selamat Hari Wanita kerana bulan ini juga (Mac) adalah Hari Wanita Sedunia...

Girls will be lovers and turn into mother,
So mothers take care of your daughters too...
(Gadis adalah bakal kekasih dan bakal ibu,
Oleh itu, ibu jagalah anak gadismu juga...

Sedutan daripada lagu Daughters,
Oleh John Mayer.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan